2012. szeptember 21., péntek

Stoppolás II.

Nem túl sok tapasztalatomat osztom meg e sorozatban a stoppolásról, az első rész itt.

II. rész: Hogyan kell/lehet stoppolni?

Benzinkúton vagy útszélen
Kétféleképpen lehet stoppolni (legalábbis én ezt a két változatot ismerem): út szélén állva, illetve benzinkútnál/parkolóban az autópálya mentén, közvetlenül megszólítva az embereket. Ezeket bővebben kifejtem a következő részekben, most inkább általános "szabályokról" írok.

Hozzátartozik, hogy én eddig nagyrészt Németországban, Ausztriában és Magyarországon stoppoltam, de az alábbiak szerintem mégiscsak valamennyire általános ötletek.

Térkép legyen

Ami még általános, és mindkét "típusra" igaz: érdemes ismerni a térképet legalább kicsit. Nem árt, ha viszel magaddal, legalább egy sematizált változatot, akár Google Mapsból kinyomtatva, hogy ha mondjuk Linzbe mennél Münchenből, és azt mondja, hogy nem jó sajnos, mert "csak" Welsig megy, amiről fogalmad sincs, hol van, akkor meg tudd nézni, vagy meg tudd kérni, hogy mutassa meg, hol van. Például Wels Linzhez 30 km, ami már nem nagy táv, ha Münchentől odáig elvitt. De én mondjuk mindig térkép nélkül vágok neki, tehát nem egetverően fontos, de mindig bosszankodom is utólag, hogy ej, de jó lett volna.

Beszélgessek?
Fontos még, hogy viselkedj a kocsiban. Bár téged már elvisz, fontos, hogy jó benyomást alakíts ki a stopposokról. Ha beszélgetni akar (láthatólag kérdez, érdeklődik), akkor te is érdeklődj, kérdezz, válaszolj. Ez a gyakoribb. Olyan is van, hogy csak felvesz, és utána szótlanul ültök, ilyenkor is lehet 1-2 kérdéssel próbálkozni, de ha úgy sem akar, hát nem beszél. Akkor üljetek szótlanul, nincs abban semmi rossz.

Hova üljek?
Alapvetően nem szokott senkinek baja lenni azzal, ha az anyósülésre ülök, még eddig senki sem szólt, hogy hé, mit képzelek. Parkolóban azért megkérdezem, de az út mentén eleve azt az ajtót nyitom ki, tehát oda ülök be.

Milyen nyelven?
Német nyelvterületen német rendszámú autóst németül szoktam megszólítani. Nincsenek tapasztalataim, hogy ők mennyire beszélnek angolul, de általában valamit biztosan makognak. Nyilván nagyobb az esély, ha németül beszél velük az ember, de ha valakiben eleve van hajlandóság, akkor angolul is segíteni fog neked. Franciaországban is stoppoltam már, és ott is felvettek, pedig franciául nem beszélek egy szót se. Sőt, Olaszországban is, ott pedig a fickó még angolul se tudott. Megkérdeztem, hogy "Lecce?", azt mondta "Si". És elvitt.

Nincsenek megjegyzések: